spacer
spacer search

AWI: Angklung Web Institute
center of knowledge and competence of angklung

Search
spacer
 
<<< Welcome to Angklung Web Institute (AWI)! This website is a medium of information exchange about angklung knowledge and competence, especially diatonic angklung in orchestral composition. The Father of Angklung Daeng Sutigna first created the diatonic angklung in 1938. Until now, angklung still has to face many challenges of identity to be acknowledged as one of world’s standard music instruments. One major problem is that there is no firm standard yet in constructing, tuning, forming, playing, and compositing angklung. Another problem is that until today, an angklung music community as a media of education and industrialization of the angklung music hasn’t been founded yet. Through this website we would like to ask you who have a great concern to the development of angklung to pass this piece of information to the world in order to support this developing music instrument. Through this website we would like to convey an angklung-ical activity to an angklung team or community and hopefully someday the industrialization of angklung can be realized. Last, it is our duty to raise our angklung to be appreciated just like the other world’s standard music instruments. Thank you.          <<< Welcome to Angklung Web Institute (AWI)! This website is a medium of information exchange about angklung knowledge and competence, especially diatonic angklung in orchestral composition. The Father of Angklung Daeng Sutigna first created the diatonic angklung in 1938. Until now, angklung still has to face many challenges of identity to be acknowledged as one of world’s standard music instruments. One major problem is that there is no firm standard yet in constructing, tuning, forming, playing, and compositing angklung. Another problem is that until today, an angklung music community as a media of education and industrialization of the angklung music hasn’t been founded yet. Through this website we would like to ask you who have a great concern to the development of angklung to pass this piece of information to the world in order to support this developing music instrument. Through this website we would like to convey an angklung-ical activity to an angklung team or community and hopefully someday the industrialization of angklung can be realized. Last, it is our duty to raise our angklung to be appreciated just like the other world’s standard music instruments. Thank you.          <<< Welcome to Angklung Web Institute (AWI)! This website is a medium of information exchange about angklung knowledge and competence, especially diatonic angklung in orchestral composition. The Father of Angklung Daeng Sutigna first created the diatonic angklung in 1938. Until now, angklung still has to face many challenges of identity to be acknowledged as one of world’s standard music instruments. One major problem is that there is no firm standard yet in constructing, tuning, forming, playing, and compositing angklung. Another problem is that until today, an angklung music community as a media of education and industrialization of the angklung music hasn’t been founded yet. Through this website we would like to ask you who have a great concern to the development of angklung to pass this piece of information to the world in order to support this developing music instrument. Through this website we would like to convey an angklung-ical activity to an angklung team or community and hopefully someday the industrialization of angklung can be realized. Last, it is our duty to raise our angklung to be appreciated just like the other world’s standard music instruments. Thank you.          <<< Welcome to Angklung Web Institute (AWI)! This website is a medium of information exchange about angklung knowledge and competence, especially diatonic angklung in orchestral composition. The Father of Angklung Daeng Sutigna first created the diatonic angklung in 1938. Until now, angklung still has to face many challenges of identity to be acknowledged as one of world’s standard music instruments. One major problem is that there is no firm standard yet in constructing, tuning, forming, playing, and compositing angklung. Another problem is that until today, an angklung music community as a media of education and industrialization of the angklung music hasn’t been founded yet. Through this website we would like to ask you who have a great concern to the development of angklung to pass this piece of information to the world in order to support this developing music instrument. Through this website we would like to convey an angklung-ical activity to an angklung team or community and hopefully someday the industrialization of angklung can be realized. Last, it is our duty to raise our angklung to be appreciated just like the other world’s standard music instruments. Thank you.          <<< Welcome to Angklung Web Institute (AWI)! This website is a medium of information exchange about angklung knowledge and competence, especially diatonic angklung in orchestral composition. The Father of Angklung Daeng Sutigna first created the diatonic angklung in 1938. Until now, angklung still has to face many challenges of identity to be acknowledged as one of world’s standard music instruments. One major problem is that there is no firm standard yet in constructing, tuning, forming, playing, and compositing angklung. Another problem is that until today, an angklung music community as a media of education and industrialization of the angklung music hasn’t been founded yet. Through this website we would like to ask you who have a great concern to the development of angklung to pass this piece of information to the world in order to support this developing music instrument. Through this website we would like to convey an angklung-ical activity to an angklung team or community and hopefully someday the industrialization of angklung can be realized. Last, it is our duty to raise our angklung to be appreciated just like the other world’s standard music instruments. Thank you.          <<< Welcome to Angklung Web Institute (AWI)! This website is a medium of information exchange about angklung knowledge and competence, especially diatonic angklung in orchestral composition. The Father of Angklung Daeng Sutigna first created the diatonic angklung in 1938. Until now, angklung still has to face many challenges of identity to be acknowledged as one of world’s standard music instruments. One major problem is that there is no firm standard yet in constructing, tuning, forming, playing, and compositing angklung. Another problem is that until today, an angklung music community as a media of education and industrialization of the angklung music hasn’t been founded yet. Through this website we would like to ask you who have a great concern to the development of angklung to pass this piece of information to the world in order to support this developing music instrument. Through this website we would like to convey an angklung-ical activity to an angklung team or community and hopefully someday the industrialization of angklung can be realized. Last, it is our duty to raise our angklung to be appreciated just like the other world’s standard music instruments. Thank you.          
Thursday, 05 June 2008 Mail to AWI: service@angklung-web-institute.com
AWI Today (What's New)
AWI Home
AWI Angklung FAQ
AWI Angklung Sale
AWI Articles
AWI Contact & Community
AWI Guestbook
AWI Contact Us
AWI Web Chat
AWI Course & Material
AWI Course Schedule
AWI Course Material
AWI Member Login
Who's Online
We have 18 guests online
AWI-Chat counter
0 chatters, join chat
AWI Members
532 registered
2 today
7 this week
36 this month
Last: Shamsi
AWI WebStat
Members: 533
News: 587
WebLinks: 7

 
AWI Home arrow AWI Articles arrow Angklung Padaeng - About Angklung arrow MUSIK ANGKLUNG DAN WACANA KEKINIAN

MUSIK ANGKLUNG DAN WACANA KEKINIAN Print E-mail
Written by YUSRANI SALMAN AWI   
Friday, 12 August 2005
Musik angklung adalah bagian dari perkembangan musik. Musik yang berkembang terus sejalan dengan waktu. Namun, ke arah manakah musik angklung akan berkembang? Apa saja yang diharapkan dari perkembangan musik angklung? Adakah alasan untuk mengembangkan musik angklung? Seberapa urgen proses pengembangan musik angklung? Apa saja aspek-aspek musik angklung yang perlu dikembangkan?
   
Sebelum ke arah sana, mari kita berfikir dari posisi penikmat musik, bukan dari posisi pelaku musik angklung. Mari kita kritik musik angklung. Kenapa harus dikritik? Harus, karena musik angklung dari kacamata awam adalah sebuah ‘genre’ musik baru yang berkembang dari musik tradisional. Akan sangat naif sekali kalau kita beranggapan kalau musik angklung itu sempurna. Mari kita sempurnakan musik angklung dengan mulai mengkritik musik angklung.

Ketika mendengar kata angklung, pikiran orang awam mungkin akan tertuju ke kesenian ‘tradisional’ orang sunda. Kita tidak boleh menyalahkan anggapan ini, namun kita tidak bisa membiarkan anggapan awam ini terus berkembang. Kita menginginkan sebuah momen diman ketika kita sebut nama angklung, yang terbesit pertama kali dalam pikiran setiap orang adalah sebuah seni pertunjukan yang WAH dan WOW, memikat dan bergengsi. Kita tidak bermaksud untuk menghilangkan jejak histori angklung. Kita hanya menginginkan bahwa angklung menjadi milik dunia. Angklung tidak akan berkembang bila terus terkungkung dalam definisi ketradisionalitasannya.

Angklung, sebuah alat musik monotonis. Satu angklung satu nada. Apakah ada yang salah dengan hal itu? Tidak. Yang salah adalah adalah adanya pemikiran bahwa angklung yang monotonis tersebut tidak akan bisa menyaingi alat-alat musik multitonis yang ada sekarang. Kenapa salah? Karena pemikiran seperti itu hanya akan membuat pelaku angklung seperti pekerja atau buruh seni, bukan sebagai pelaku seni. Pekerja seni hanya berkesenian dengan media yang ada, tidak perlu berfikir jauh-jauh dan capek memutar otak untuk mendapatkan sesuatu yang lebih dari yang ada sekarang. Tidak! Kita tidak seperti itu. Kita adalah pelaku seni. Seni adalah kita. Kita adalah seni. Kita berkesenian (angklung) untuk angklung. Mari kita masukkan roh kita ke dalam angklung. Jangan biarkan angklung terikat oleh wacana umum dan wacana masa lalu. Mari kita ciptakan wacana kekinian dan wacana masa depan angklung.

Mari kita coba analogikan seperti seorang bayi yang baru lahir. Masih panjang perjalanan. Ada cita-cita dan pengharapan. Apa yang kita harapkan dari angklung, mari kita membangunnya dari sekarang. Jangan memandang angklung seperti sebuah barang jadi yang tinggal dinikmati. Angklung adalah bahan baku, dan informasi adalah bahan pembantu. Barang jadinya adalah sebuah seni musik angklung lebih maju ‘modern’. Mungkin masih absurd, tetapi terminologi modern seharusnya menjadi rumus tersendiri bagi setiap pelaku angklung. Kita tinggal memasukkan angkanya, maka keluar hasilnya. Setiap orang berhak mengembangkan angklung dari sudut pandangnya sendiri. Tugas kita adalah mari kita tetapkan rumusnya. Rumusnya adalah MAJU. Apakah kita perlu konsensus tersendiri untuk menetapkan seberapa jauh angklung akan dikembangkan?

Konsep pertunjukan angklung selama ini yang kita kenal adalah sekumpulan orang yang berkumpul memegang bebrapa buah angklung dan dibunyikan secara bergiliran hingga terdengar sebuah lagu. Konsep yang sudah umum namun urdu. Konsep yang statis dan tidak mempunyai roh.  
    
Kita tidak menolak wacana pendidikan dalam musik angklung. Kita tidak menolak aspek-aspek pendidikan yang dikembangkan melalui musik angklung. Kita tidak menolak konsep Pa Daeng Sutigna. Kita menghormati semua konsep tersebut. Tetapi kita tidak pula menolak konsep keterbukaan. Konsep untuk berubah, untuk mencipta sesuatu yang baru dan lebih maju. Bukankah konsep ini yang membuat kemajuan peradaban manusia, terutama seratus tahun terakhir. Jika kita tidak terbuka dan tidak mau untuk maju, mungkin kita masih menggunakan daun lontar sebagai media menulis. Kita tidak mau seperti itu.

Lalu bagaimana membuat angklung lebih maju. Setiap orang pasti punya jawaban sendiri, sesuai dengan kompetensinya. Itu tidak menjadi masalah. Inti dari kemajuan adalah perubahan. Perubahan yang bagaimana? Akan banyak sekali jawabannya, karena akan sangat tergantung dari kompetensi dan penguasaan informasi dari masing-masing individu. Oleh karena itu, akan menjadi suatu tuntutan sendiri bagi insan angklung untuk lebih terbuka pada informasi baru baik dalam hal dunia musik atau informasi lain yang dapat mendukung pada proses kreatif pengembangan angklung.

Sebagai penutup, marilah kita menjadi insan angklung yang terbuka, tidak dogmatis dan tidak teoritis. Kita jangan terjebak pada area wacana saja. Mari kita bergerak menuju perubahan. Mungkin perubahan akan terasa tidak nyaman bagi sebagian orang. But, everything starts from one small steps. The best time to start is NOW.

Comments
setuju..setuju..
Written by listi on 2008-04-06 20:49:56
wah..setuju..setuju.. 
mungkin angklung belum begitu berkembang dan masih dipandang sebelah mata krn krng fasilitasi dr berbagai pihak kalee...kalo band2 yg mau nampil,wah, berebut jd fasilitator deH,tp kalo event angklung..meni susah krn sponsor khawatir ga dpt feed back yg diharapkan.padahal kan potensi angklung gede banget yak?!pas wacana hak paten sama malaysia,baru deh heboh yah,skrg kita sbg org2 yg udah menyadarinya lsg bergerak konkret aja buat perkembangan angklung. banyak bgt tu, lahan penelitian di angklung yg bs jd awal perkembangan dan pembuktian..hehe... hidup angkluuung...

Only AWI Member can write comments.
Please login or register.

Powered by AkoComment 2.0!

< Previous   Next >
spacer
EnglishIndonesian

AWI News & Link
AWI News & Event
AWI Web Links
AWI Data Center
AWI Maestro
AWI Angklung Song
AWI Glossary
AWI Services
AWI SW Tool
AWI Web Concert
About AWI
About AWI
Latest Download
Nov.23
Downloads
FileA BASIC INTRODUCTION TO CONCERT SOUND ENGINEERING.PDF
Nov.16
Downloads
FileTabel Rujukan Nomor Angklung & Nada Dasar
Nov.16
Downloads
FileAWI Tabel Reference Nomor Angklung-Tonika.pdf
Nov.16
Downloads
FileAWI Reference Tabel of Angklung Number-Tonic.pdf
Oct.23
Downloads
FileSelamat Hari Lebaran.pdf
Latest Comments

Aangklung Milik kita

Jangan pernah ragu...

By: akangis

[2008-05-27 07:48:42]

Congratulations...

Congratulations,...

By: idned

[2008-05-17 06:48:50]

kok bisa?

Masa Pemda Jabar...

By: idned

[2008-05-17 06:46:48]

Latest Articles
Most Read

AWI: Angklung Web Institute © 2007
center of knowledge and competence of angklung
service@angklung-web-institute.com
spacer